Ga naar content

Reachtrucks en palletstellingen: waar rekening mee houden?

Palletstellingen zijn bij uitstek geschikt voor een hoge en efficiënte opslag van zware en grote goederen. Eerst moeten deze goederen echter naar de palletstellingen worden getransporteerd. Dat gebeurt vaak met behulp van reactrucks, die vele voordelen bieden in het werken met (stapels) pallets. In dit artikel vertellen we meer over deze voordelen, maar belichten we ook de aandachtspunten.

Wat zijn de voordelen van reachtrucks in het magazijn?


Reachtrucks zijn er in vele soorten en maten en zijn met name bedoeld voor toepassing in magazijnen met brede gangen. Een minimale gangbreedte van 2,70 meter is vereist om het maximale uit het functioneren van een reachtruck te halen. Doorgaans kunnen pallets met een totale stapelhoogte van meer dan 10 meter veilig worden getransporteerd.

Een voor de hand liggende toepassing van reachtrucks is het vervoer van pallets van en naar palletstellingen, de bekendste magazijnstelling. Maar ook voor overige transportklussen worden ze binnen de doorsnee magazijnomgeving veelvuldig ingezet. Door de relatief kleine draaicirkel kan een reachtruck ook in kleine ruimtes probleemloos zijn taken uitvoeren.

De chauffeur is op een reachtruck dwars gepositioneerd en dat heeft een goede reden. De trucks kunnen met een even hoge snelheid voor- als achteruit rijden en hierdoor is een goed overzicht aan alle zijden van belang. De dwarse positionering zorgt voor een maximaal overzicht naar alle rijrichtingen en verhoogt de veiligheid tijdens het transport van goederen.


Wat zijn de veiligheidsrisico's bij het gebruik van reachtrucks?


Het werken met reachtrucks brengt diverse veiligheidsrisico’s met zich mee en dat komt onder meer door de afmetingen en het gewicht van de te vervoeren last. De stapelhoogte van meer dan 10 meter vereist een optimale positionering van de goederen, omdat de chauffeur er pal onder zit. Hiervoor zijn duidelijke instructies vanuit het management, maar ook vaardigheden bij de chauffeur vereist.

Hoewel reachtrucks geschikt zijn om in beide rijrichtingen met even hoge snelheden te rijden, geldt als richtlijn dat een achterwaartse positionering van de vorken in een magazijnomgeving het meest veilig is. Daarnaast kunnen hoogtekiezers een bruikbaar hulpmiddel zijn om de goede liggerhoogte te bepalen bij het in- en uitslaan van pallets.

Een ander element om rekening mee te houden, is de dode hoek die zich bevindt in de rug van de chauffeur. Dit kan bij intern transport gevaarlijke situaties opleveren wanneer medewerkers plots uit zijpaden komen lopen. Het gebruik van spiegels en eventueel camera’s op en rondom de reachtruck helpt om deze risico’s zoveel mogelijk te reduceren.
Delen op social media
Gerelateerde artikelen

Pushback palletstelling: voordelen en tips

Slaat u grote pallets met zware goederen op in uw magazijn en werkt u het liefst volgens de LIFO-methode (Last In First Out)? Dan is de pushback stelling een type palletstelling dat u ongetwijfeld zal bevallen. In dit artikel vertellen wij over de voordelen van dit type magazijnstelling en de aspecten waarmee u zoal rekening moet houden.

Verpakkingsinstructies bij stapelen pallets

Heeft u een klein magazijn met vast personeel? Dan is bij iedereen helder hoe pallets gewikkeld en verpakt moeten worden. Beschikt u echter over een groot magazijn met wisselende arbeidskrachten, dan is de situatie anders. De beste manier van het verpakken van pallets is dan niet bij iedereen bekend, waardoor u hier duidelijke instructies over moet verstrekken.

Stijgend aantal veiligheidskeuringen in magazijnen

Het magazijn is een plek waar door kleine menselijke fouten grote ongelukken kunnen gebeuren. Vanuit de overheid zijn periodieke veiligheidskeuringen daarom verplicht gesteld. Ook vanuit organisaties zelf worden dit soort veiligheidskeuringen steeds vaker gestimuleerd. Het afgelopen jaar is het aantal periodieke veiligheidskeuringen van magazijnen en materieel dan ook opnieuw gestegen.